Bij het visualiseren van informatie komen bedrijven vaak niet verder dan een organogram. Liever werkt men met lappen tekst, zoals PID’s, memo’s, manuals, werkinstructies en natuurlijk de vele e-mails. Zelfs de slides voor een presentatie zijn vaak uitgeschreven versies van wat iemand wil vertellen. Dat bedrijven zo talig zijn ingesteld is niet wonderlijk. Dat begint al in het onderwijs dat sterk op taal is gericht. Matthew Peterson gelooft juist in de kracht van beeld en ontwikkelde als tegenbeweging een onderwijsmodule voor wiskunde, zonder woorden.
Toch werkt beeld ook voor volwassenen vaak beter dan een lange lap tekst. Van het lezen van een geschreven tekst blijken proefpersonen maar 12% te onthouden. Infographics krijgen niet voor niets steeds vaker een prominente plek in de krant. IKEA wordt geroemd om zijn handleidingen en deze bestaan overwegend uit plaatjes. Bedrijven kunnen hier iets van leren. Denk bijvoorbeeld aan werkinstructies. Vaak bestaan die grotendeels uit tekst en staan ze geparkeerd op een intranetsite waar niemand ze leest. Heeft een kort instructiefilmpje of een stripverhaal niet veel meer effect?
Toen ik meewerkte aan een internationaal outsourcingstraject, heb ik visueel gemaakt dat outsourcing niet in alle landen een optie is. Sommige transacties kunnen niet geoutsourced worden omdat bijvoorbeeld de locale wet en regelgeving dat niet toelaat of omdat de transactie niet in het Engels gemaakt kan worden. Op een kaart heb ik weergegeven wat de volumes zijn die in de verschillende landen lokaal verwerkt moeten worden als de outsourcing (in dit fictieve geval naar India) doorgaat.
Op een kaart zie je namelijk snel dat de volumes in Oost-Europa te klein zijn om daar een operationeel team per land in te richten. De oplossing was ook snel duidelijk: voor Oost-Europa moet een aparte processing unit komen. Ongetwijfeld was een soortgelijke conclusie bereikt als we deze informatie hadden uitgeschreven in een memo. Nu waren we er binnen een half uur uit, was dat met een memo ook zo snel gegaan?
Toch werkt beeld ook voor volwassenen vaak beter dan een lange lap tekst. Van het lezen van een geschreven tekst blijken proefpersonen maar 12% te onthouden. Infographics krijgen niet voor niets steeds vaker een prominente plek in de krant. IKEA wordt geroemd om zijn handleidingen en deze bestaan overwegend uit plaatjes. Bedrijven kunnen hier iets van leren. Denk bijvoorbeeld aan werkinstructies. Vaak bestaan die grotendeels uit tekst en staan ze geparkeerd op een intranetsite waar niemand ze leest. Heeft een kort instructiefilmpje of een stripverhaal niet veel meer effect?
Toen ik meewerkte aan een internationaal outsourcingstraject, heb ik visueel gemaakt dat outsourcing niet in alle landen een optie is. Sommige transacties kunnen niet geoutsourced worden omdat bijvoorbeeld de locale wet en regelgeving dat niet toelaat of omdat de transactie niet in het Engels gemaakt kan worden. Op een kaart heb ik weergegeven wat de volumes zijn die in de verschillende landen lokaal verwerkt moeten worden als de outsourcing (in dit fictieve geval naar India) doorgaat.
Reacties