Toen ik een jaar of tien was kocht mijn vader een nieuwe
televisie. Mijn vader is nogal van de nieuwste snufjes, dus deze
televisie was uitgerust met wel honderd functionaliteiten. Ik vroeg me
destijds vooral af of die andere knoppen wel nodig waren? Aan- en
uitzetten, het volume aanpassen en van kanaal wisselen, dan ben je er
toch? Gelukkig had de afstandsbediening twee kanten, een complexe kant
met alle opties voor mijn vader en een simpele kant voor de rest van de
familie.
De afstandsbediening blijkt een mooie metafoor voor wat ik doe, namelijk complexe dingen toegankelijk maken. Dus de vertaalslag maken van de complexe kant van de afstandsbediening naar de gebruiksvriendelijke kant. Bijvoorbeeld door te versimpelen, icoontjes te gebruiken, de structuur aan te passen of visualisaties te gebruiken. Dit kan je toepassen in communicatie van complexe informatie, maar bijvoorbeeld ook in een consultancy traject (zie ook vorige blog).
In gesprek met potentiƫle opdrachtgevers blijkt dit nog steeds wat vaag. Zij zijn bijvoorbeeld op zoek naar iemand die een infographic of uitleg animatie kan maken. Veel concreter dus. Ook blijken veel mensen een negatieve associatie te hebben bij versimpelen, met name als dit in hun eigen vakgebied gebeurt. Om bij de metafoor van de afstandsbediening te blijven: mijn vader had wel degelijk behoefte aan de andere knoppen. Hij wilde bijvoorbeeld de helderheid van het beeldscherm aan kunnen passen. Veel specialisten zien belangrijke details of nuances verloren gaan bij versimpeling. En de vraag is of het nodig is om te versimpelen. Met visualiseren kan je informatie soms toegankelijk maken zonder te versimpelen, dat is juist het mooie van een goede infographic of datavisualisatie.
De afstandsbediening blijkt een mooie metafoor voor wat ik doe, namelijk complexe dingen toegankelijk maken. Dus de vertaalslag maken van de complexe kant van de afstandsbediening naar de gebruiksvriendelijke kant. Bijvoorbeeld door te versimpelen, icoontjes te gebruiken, de structuur aan te passen of visualisaties te gebruiken. Dit kan je toepassen in communicatie van complexe informatie, maar bijvoorbeeld ook in een consultancy traject (zie ook vorige blog).
In gesprek met potentiƫle opdrachtgevers blijkt dit nog steeds wat vaag. Zij zijn bijvoorbeeld op zoek naar iemand die een infographic of uitleg animatie kan maken. Veel concreter dus. Ook blijken veel mensen een negatieve associatie te hebben bij versimpelen, met name als dit in hun eigen vakgebied gebeurt. Om bij de metafoor van de afstandsbediening te blijven: mijn vader had wel degelijk behoefte aan de andere knoppen. Hij wilde bijvoorbeeld de helderheid van het beeldscherm aan kunnen passen. Veel specialisten zien belangrijke details of nuances verloren gaan bij versimpeling. En de vraag is of het nodig is om te versimpelen. Met visualiseren kan je informatie soms toegankelijk maken zonder te versimpelen, dat is juist het mooie van een goede infographic of datavisualisatie.
Reacties