Onlangs was ik op een seminar marketing management in de 21e eeuw. De spreekster maakte onderscheid tussen hypes en trends, voor marketeers wellicht een bekend onderscheid, maar voor mij nieuw. Een hype krijgt veel media aandacht, maar waait op een gegeven moment weer over. Een trend krijgt ook media aandacht, maar blijft ook op de lange termijn populair. Dachten veel mensen dat de mobiele telefoon een hype was, uiteindelijk bleek het een trend. En de 3D printer, is dat een hype of een trend? De tijd zal het leren.
Voor marketeers is het belangrijk om trends te herkennen en daarop in te spelen, maar voor een ondernemer ook. Er zijn genoeg bedrijven failliet gegaan doordat ze niet op tijd herkende dat iets een trend was. Bijna alle videotheken zijn over de kop gegaan met de komst van het downloaden en later streamingsdiensten zoals Netflix. En hoe gaan kledingwinkels de concurrentie aan met giganten als Zalando?
Wat kan ik daar als ondernemer van leren? In eerste instantie had ik een brede omschrijving van mijn bedrijfsactiviteiten: "Visual Logic is gespecialiseerd in het visualiseren van complexiteit". Een dergelijke omschrijving zal over 10 jaar nog steeds werken, want is niet echt hype of trend gevoelig. In de praktijk merkte ik echter dat dit te vaag was, dus inmiddels zeg ik dat ik infographics ontwerp. Dat werkt beter, want heeft al meerdere opdrachten opgeleverd. De vraag is alleen of infographics over 10 jaar nog steeds populair zijn. Kortom, zijn infographics een hype of een trend? Als het hier om een hype gaat in plaats van een trend, dan heeft mijn bedrijf met een focus op infographics op de lange termijn geen kans van slagen. Op de korte termijn lijkt het vooralsnog de makkelijkste manier om opdrachten binnen te halen.
Voor nu is de focus op infographics prima, maar ik ga toch maar eens een back-up plan maken voor het geval infographics toch een hype blijken te zijn.
Reacties