Datavisualisatie Do's & Dont's Tip 1: Leer visueel kotsen


Bij het ontwerpen van datavisualisaties en infographics heb ik afgelopen jaren gemerkt dat schetsen helpt om je gedachten te ordenen. Eerst alles visueel eruit kotsen, om je gedachten leeg te maken, pas dan kan je creatieve geest echt aan de slag.
Bij datavisualisatie is het bovendien belangrijk om de data eerst op verschillende manieren te visualiseren zodat je ziet wat werkt en wat niet werkt. Ik gebruik daarbij ook wel eens digitale middelen, zoals Tableau. 


Bij deze datavisualisatie werd me dat weer duidelijk. Ik had een duidelijk beeld in mijn hoofd, werkte dat uit en was uren bezig met kleuren, lettertypes en andere details. Tot ik bedacht dat ik een extra grafiek nodig zou hebben om een volledig beeld te geven. Ik kon terug naar de tekentafel.

Reacties