Waarom een specialist een slechte leraar is...


Ik ken weinig specialisten die hun vakgebied helder en simpel uit kunnen leggen en dat leidt vaak tot miscommunicatie:
Als teammanager heb ik meegemaakt, dat mijn medewerkers volstrekt gedesillusioneerd terugkwamen van een informatiebijeenkomst over een reorganisatie. Hoger management gebruikte termen als ‘engagement’, 'costs per billable item' en 'winning performance culture', begrippen die op de werkvloer volstrekt betekenisloos zijn. Andersom konden mijn medewerkers niet goed uitleggen waarom ze de reorganisatie niet zagen zitten. Management ziet dat al snel als aversie tegen verandering, maar als je goed luistert leer je dat ze vaak heel relevante praktische bezwaren hebben. Als je die bezwaren niet serieus neemt, is de reorganisatie gedoemd te mislukken.

Kortom, iedereen heeft zijn specialisatie en om die specialisaties goed samen te laten werken is het soms nodig om ook te versimpelen. Toch probeer ik in mijn ontwerpen alleen te versimpelen als het echt nodig is. Meestal onderschat je de doelgroep als je denkt dat ze alleen Jip en Janneke taal begrijpen. Een goede vertaalslag van een complex of specialistisch onderwerp is dus een hele uitdaging, maar kan grote impact hebben: het zorgt voor wederzijds begrip, meer draagvlak, nieuwe inzichten, betere samenwerking en uiteindelijk voor betere oplossingen.

Reacties