Dataviz: In beroep tegen parkeerboetes



Een kennis van mij heeft een start-up om mensen in London te helpen in beroep te gaan tegen parkeerboetes. Hij gaf aan dat slechts 0,67% van de mensen in London in beroep gaat. Hij vroeg me hoe hij dat het beste kan laten zien. Een taartdiagram zou kunnen werken, maar met dat gekke percentage vind ik dit niet de meest elegante oplossing. 



Absolute aantallen werken in dit geval beter. En een staafdiagram is bijna altijd de beste manier om waardes te vergelijken:


0,67% is zo weinig dat je de staaf bijna niet ziet. Dat draagt in dit geval juist bij aan de boodschap: bijna niemand gaat in beroep.

En dan de opmaak. Allereerst wil ik het de lezer zo makkelijk mogelijk maken. In bovenstaande grafiek moet je bijvoorbeeld zelf een schatting maken hoeveel boetes er uitgeschreven worden, dus dat aantal schrijf ik er bij. Voor de appeals kies ik voor het percentage, want het absolute aantal, 37654, klinkt voor sommige mensen nog als best veel. De titel maak ik iets uitgebreider. De getallen links hebben weinig toegevoegde waarde dus die laat ik weg: dat komt de data-inkt ratio ten goede.

De uitkomst is een hele simpele grafiek:



Wat vind jij van de keuzes die ik gemaakt heb? Zou jij het anders hebben gedaan? 





Reacties