Ontwerpen voor analfabete boeren in Afrika


Onlangs ontwierp ik een instructie voor het sproeien van gewassen met Rebearth. Doelgroep: boeren in Afrika waarvan de meerderheid analfabeet of laaggeletterd is. Een uitdagende opdracht.

Uitdaging 1: ontwerpen zonder tekst
Voor de meest simpele dingen moest ik een andere tekstloze oplossing vinden. Zo nummer ik vaak stappen in een proces, maar dat heeft voor deze doelgroep geen zin. Dus dan maar pijltjes. En hoe geef je aan dat er maar 1 druppel in moet?




Uitdaging 2: mijn eigen vooroordelen
Hoe ziet de gemiddelde boer in Africa eruit? Ik had mooie kleurrijke gewaden in gedachte, maar de boeren bleken meestal gewoon een overal en een petje te dragen:


Ook gaf de opdrachtgever aan dat ze vaak geen stromend water hebben, maar een waterpomp. Ik stelde me direct zoiets voor:


Designed by Dragana_Gordic

Maar iets dieper graven en ik kwam erachter dat de waterpompen die ze daar gebruiken er heel anders uitzien. Dat blijken enorme robuuste, industrieel ogende pompen te zijn. Maar hoe relevant is het eigenlijk waar het water vandaan komt? Ik hoefde alleen uit te leggen dat een tank gevuld moest worden met water. Dus die hele waterpomp heb ik uiteindelijk weggelaten!

Uitdaging 3: testen van het ontwerp
Bij dit soort opdrachten test ik het ontwerp vaak uit. Doen de mensen wat ze moeten doen? Maar ik heb geen analfabete boeren uit Afrika om de hoek en de opdrachtgever gaf aan het ook niet te kunnen testen. Dus toch mijn eigen omgeving even gevraagd. Dit plaatje bleek vooral problematisch:


"De druppeltjes moeten niet in die buis?" Vroeg iemand aan mij. "Die buis" is de sproeier. Ik ga er vanuit dat een boer in Africa dit wel weet, maar dan nog leidt het af van de boodschap: slechts 1 druppel toevoegen (en niet meer). Dus heb het plaatje nog iets aangepast. Hopelijk is dit nu duidelijker, maar deze blijft lastig zonder tekst. Ik heb in de laatste versie "1x" toegevoegd, mogelijk pikken de laaggeletterde boeren dat net op. De praktijk zal leren of de boodschap overkomt.



Uiteindelijk is dit het eindresultaat:
Rebearth Instruction









Reacties