Workshop Beter communiceren met data


Aan de slag met data uit de praktijk

Gister een workshop gegeven over beter communiceren met data aan de TU Eindhoven. Ze wilden graag in groepen aan de slag met een dataset uit hun eigen praktijk. Ze wilden ook dat de groepen konden kiezen uit meerdere data-sets, dus de workshop moest zo generiek zijn dat het met een willekeurige dataset te doorlopen is. Niet onmogelijk, maar wel een uitdaging. En ze wilden absoluut niet tekenen. Dat hadden ze eerder een keer gedaan tijdens een workshop en vonden ze zonde van hun tijd. Normaal gesproken laat ik mensen juist veel tekenen tijdens mijn workshops. Tekenen helpt om iets visueel te maken zonder je te laten beperken door het systeem waarin je werkt.

Kortom, ik moest een heel nieuw concept bedenken om aan de wensen van deze groep te voldoen. Ik stelde voor om tijdens de workshop de stappen te doorlopen die ik zelf altijd maak om tot een datavisualisatie te komen. Iedereen mag zelf weten met welke dataset en met welke software die werkt. Maar een nieuw concept test ik liever van te voren, dus ik organiseerde een gratis try-out versie op meet-up.

De try-out workshop

Er kwamen 15 man op af die mij enorm hebben geholpen om de workshop naar een hoger niveau te tillen. Allereerst bleken de datasets te complex, wat betekende dat het analyseren van de data te veel tijd in beslag nam. De workshop gaat namelijk over communiceren met data, niet over data-analyse.
Zo moesten deelnemers de data opschonen, maar alleen die stap was voor veel mensen te complex. Toen ik verder wilde met de volgende stap, waren de meeste mensen bij lange na niet klaar. Voor iedere nieuwe stap in het proces heb ik daarom een bestand beschikbaar gesteld om mee verder te gaan. Mocht het een groep niet gelukt zijn om de stap te voltooien, dan kunnen ze in ieder geval verder met de volgende stap. Ook de systemen waar ik mee werkte hadden wat extra uitleg nodig, dus ik voegde korte tutorials toe.
En zo waren er nog meer tips om de workshop te verbeteren.


De "echte" workshop

Door de try-out ging de echte workshop een stuk beter. Ik vond nog steeds dat het analyseren van de data een te groot deel van de tijd in beslag nam aangezien dat niet de focus was van de workshop. Aan de andere kant is dat in de praktijk ook waar de meeste tijd in gaat zitten en de groep gaf aan dat ze dit niet erg vonden. De reacties waren verder ontzettend positief. Enige feedback: de tutorials van de software die ik zelf gebruikte mogen nog uitgebreider, dus dat kan ik nog verbeteren. Verder is deze workshop wat mij betreft een succes en staat die open voor andere geinteresseerden! Je weet me te vinden :-).

Reacties