Ultieme festival ervaring: interactieve versie



De interactieve versie van mijn "ultieme festival ervaring" project staat online en vind je hier.

In een eerdere blog schreef ik hoe ik aan de data ben gekomen voor deze visualisatie. In deze blog iets meer over de onstaansgeschiedenis van de visualisatie zelf.

De data laten spreken

Na het verzamelen van de data, ging ik met de data aan de slag. Ik wilde dat in een oogopslag duidelijk was wat het ultieme festival is (volgens mijn data) en dat mensen al klikkend meer informatie kunnen krijgen. Een eerste 'mock up' hiervan poste ik op twitter:

Later bedacht ik dat het lezen van de verschillende festival ervaringen eigenlijk het leukste is aan de dataset. Die verhalen moeten dus met 1 hover of klik te lezen zijn. Daarnaast wilde ik nog steeds dat je snel kon zien wat het ultieme festival is en wie de ultieme festival artiesten zijn. Ik bedacht een soort draaiend wiel:

Dat het een beetje op een cd leek vond ik wel grappig. Op de buitenste ring kon je dan klikken of 'hoveren' en de verschillende ervaringen lezen. Ik was al begonnen met het programmeren van deze versie, toen ik naar de SHOW conference ging.


Het onderwerp laten spreken

Tijdens de SHOW conference, een congres voor geïnteresseerden in datavisualisatie, was er een lezing van Stefanie Posavec. Ze vertelde over een project dat ze deed voor een hart-long ziekenhuis in Papworth, Engeland. Op haar website kan je lezen hoe ze data van hart- en long apparaten visualiseerde en daarbij haar inspiratie haalde uit de natuur. Dit inspireerde mij vervolgens weer om toch nog even een stap terug te doen in mijn festival project. Tot dan toe had ik de vormgeving laten bepalen door de data: Wat wil ik laten zien? En hoe komen de data het beste tot hun recht? Stefanie liet zich inspireren door het onderwerp, hoe zou dat er voor mijn festival visualisatie uit kunnen zien?

Als fervente festivalganger heb ik de nodige festival plattegronden in de la liggen en ik vond dat een interessante inspiratiebron. Een treemap kan je ook als een soort plattegrond zien, waarbij de grootte van het oppervlak het aantal stemmen weergeeft. Dus ik maakte eerste een treemap van de data in RawGraph:


Dit werd weer de basis voor de plattergrond met ervaringen zoals ik die in mei op deze blog publiceerde:

Dan kwam wellicht de grootste uitdaging: hier een interactieve versie van maken. Want in deze statische versie kan ik maar een zestal ervaringen uitlichten. Het is natuurlijk veel leuker als mensen zelf alle ervaringen terug kunnen lezen, en als je zelf iets hebt ingestuurd, dat je je eigen ervaring kan terugvinden. Mijn programmeer vaardigheden staan in de kinderschoenen, dus waar begin je? Met code die andere mensen geschreven hebben: beter goed gejat, dan slecht bedacht. Maar dan moet ik natuurlijk wel de credits geven...


De top 2000

In december 2016 publiceerde Nadieh Bremer een datavisualisatie over de top 2000. Wat deze interactieve datavisualisatie interessant maakt voor mijn project is dat de verschillende bolletjes op specifieke punten staan. In alle andere voorbeeld code die ik kon vinden kon je dat niet bepalen. Dus ik ging analyseren hoe Nadieh dit had gedaan. Dat was mijn startpunt. Maar als snel liep ik tegen beperkingen aan. Zo was haar tooltip alleen geschikt voor korte tekst, en niet voor de hele epistels van sommige van mijn inzendingen. Meestal kwam ik na lang pielen achter alternatieve manieren , maar een aantal keren liep ik echt vast. Gelukkig zit ik op de Cee-spot met Arthur Visser van Fris en Fruitig. Hij heeft me meerdere keren weer op weg geholpen als ik vastgelopen was. Ik wilde deze blog niet beginnen met disclaimers, maar de huidige versie vind ik goed en interessant genoeg om nu te publiceren, maar er zijn nog steeds een heleboel dingen die ik functioneel anders zou willen. En er moet een mobiele versie komen. Maar omdat ik vooralsnog geen geld verdien met dit project en mijn tijd niet voor het oprapen ligt, is dit nu waar jullie het mee moeten doen! Met crowd-funding of een geldschieter ben ik altijd bereid om nog een stap extra te zetten!

Reacties